
Akcja Xavrasa Wyżryna toczy
się w 1996 roku. Byłe terytoria Polski, od dziesięcioleci pogrążone są w
chaosie, niszczone, eksploatowane przez komunistów, ludność
dziesiątkowana przez wieloletnie działania wojenne. Polacy są
zdegradowani do niższej kategorii, następuje jakaś zmiana mentalna,
niektórzy nie znają już języka polskiego, obowiązują rosyjskie imiona i
otczestwa. Do takiego miejsca trafia amerykański korespondent jednej ze
stacji telewizyjnych. Ian Smith, potomek polskich imigrantów, nawiązuje
kontakt z przywódcą polskiego podziemia, buntownikiem i bojownikiem, a
jak sam go nazywa bezwzględnym terrorystą, Xavrasem Wyżrynem. Ian nie do
końca rozumie opór Polaków, czuje, że otacza go nie tylko strach, ale
także kłamstwo. Uważa, że ludzie, z którymi przychodzi mu się spotykać,
rozmawiać, traktują ten stan jako naturalny. Żadna ze stron nie okazuje
litości, liczy się wyniszczenie przeciwnika niezależnie od ceny, którą
przyjdzie za to zapłacić. Ian zbiera informacje, przeprowadza z Xavrasem
(Antonim) wywiady, głośno wyraża swój negatywny stosunek do stosowanych
przez Wyżryna metod, zarzuca mu terroryzm. Wie, że dalsza wędrówka z
oddziałem jest samobójczą drogą, wyborem z którego nie może być powrotu,
jednak nadal towarzyszy wojownikom, nadaje korespondencje i obserwuje
Xavrasa, który zaczyna go fascynować. Polak kreuje swój wizerunek w
mediach, zna ich siłę. Każdy jego gest, słowo i czyn wydają się być
obliczone na jakiś konkretny cel. Dukaj w poglądach Iana i Xavrasa
zawiera dyskusję na temat terroryzmu, jego słuszności i skuteczności
podejmowanych działań. Xavras dla Polaków jest bohaterem, dla świata
terrorystą, a jednocześnie zostaje idolem popkultury. Wyżryna nie
interesuje moralne zwycięstwo podbitego narodu, zostało ono odniesione
już dawno, liczy się faktyczna wygrana, niezależnie od poniesionych
ofiar. Zniszczenie setek tysięcy istnień służy jedynie realizacji
odległego celu. Polak jest jasnowidzem, zna dokładną godzinę swojej
śmierci, wręcz zmusza Iana, by ten na żywo relacjonował jego ostatnie
chwile. W ten sposób kładzie podwaliny pod powstanie swojego mitu, który
po kilku latach ma przynieść zjednoczenie Polaków i ich ostateczne
zwycięstwo.
Wyżryn gardził demokracją,
twierdził, że rację mają zwycięzcy, aby potwierdzić swoją tezę,
niejednokrotnie odwołuje się do historii świata. Ian postrzega Xavrasa
jako przyszłego dyktatora, który upodobni się do dotychczasowych
przeciwników, gdyż jego walka nie służy ludziom, ale idei. Czy Xavras
nie wie o tym? Zdaje sobie sprawę, że w wywodzie Iana jest wiele racji,
dlatego nie ucieka z zagrożonego terytorium, ale świadomie wybiera
śmierć. Wysyła w świat swój przekaz, buduje mit, ale jednocześnie ucieka
przed życiem, w którym nie potrafiłby się odnaleźć.
Książka
Dukaja przedstawia sposób myślenia człowieka, którego kontrowersyjne
metody mogą budzić niepokój, ale jednocześnie świadomego konsekwencji
swoich decyzji. Jego działania służą nie tylko wyzwoleniu kraju, ale
także budowaniu swojej legendy. Postaci stworzonej przez Dukaja nie
można jednak odmówić sympatii, to złożona osobowość, która jednak
wybrała określoną drogę i konsekwentnie, niezależnie od kosztów,
realizuje swój cel.
Obraz świata w tekście
Dukaja jest brutalny, metody stosowane przez bohaterów bezwzględne.
Fikcja narodowa, która zmusza czytelnika do innego spojrzenia na
historię.
J. Dukaj, Xavras Wyżryn. superNOWA, 1997.
Komentarze
Prześlij komentarz