Przejdź do głównej zawartości

Wstydliwe tajemnice

W powieści Orhana Pamuka Dom ciszy, każdy rozdział jest głosem jednego z bohaterów. Czytelnik poznaje każdego z nich, ich uczucia, ma wgląd w ich sposób myślenia, działania. Narracja umożliwia uczestniczenie w tu i teraz postaci, jest to wgląd w aktualną sytuację.
Łącznikiem pomiędzy teraźniejszością a przeszłością rodziny jest dziewięćdziesięcioletnia seniorka rodu, Fatma. Za sprawą jej wspomnień o mężu i synu, słyszymy ich głosy, kroki, widzimy ich nierówną walkę z rzeczywistością, stopniową degradację społeczną oraz ich osobowości. Wydana za mąż w wieku szesnastu lat Fatma nie protestuje, o nic nie pyta, małżeństwo okazuje się jednak nieudane. Wykształcony, postępowy, wygnany na prowincję lekarz, odrzucający wiarę w Boga, mąż Fatmy, chce "przebudzenia" ludzi Wschodu. Pragnie stworzyć encyklopedię, która pomieści wiedzę zdolną wstrząsnąć ludźmi, jednocześnie z roku na rok dostrzega beznadziejność swoich wysiłków. Jego bezkompromisowy stosunek do wiary zniechęca pacjentów, którzy uważają go za szatana, dlatego Selahattin, aby pracować nad swoim dziełem i utrzymywać rodzinę, zmuszony jest wyprzedawać majątek. Żona nie jest jego sprzymierzeńcem w pracy, pozostaje w opozycji do jego światopoglądu. Fatma milczy, ale do wyrażenia swojego zdania nie potrzebuje słów. Alkoholizm Salahattina niszczy nie tylko jego samego, ale także rodzinę. Wizja "zbawienia" ludzkości jest jedynie mrzonką, z czego lekarz coraz wyraźniej zdaje sobie sprawę, natomiast w Fatmie narasta gniew. Pewnego dnia znajduje on ujście. Bije służącą, a jednocześnie kochankę męża oraz ich wspólnych synów, jednego z nich okalecza. Selahattin ulega presji i oddala służącą wraz z dziećmi. Robi to w imię tworzenia swojej encyklopedii, dzieła dla którego jest zdolny poświęcić wszystko i wszystkich, a prawda o pochodzeniu dzieci będzie utrzymywana w tajemnicy przez wiele lat. Fatma żyje ze świadomością swojej podłości i dopiero po latach syn Fatmy i Selahattina, Dogan, sprowadza do domu rodziców swoich przyrodnich braci, z których jeden, karzeł zostanie ich służącym. Dogan jest niemal kopią Selahattina. On także wierzy, że można zmienić świat, w którym przyszło mu żyć. Bez reszty pragnie oddać się polityce, by pracować na rzecz dobra narodu i podobnie jak ojciec ponosi klęskę. Również jego przeznaczeniem jest rozgoryczenie i dogorywanie alkoholika przy boku Fatmy. Swoistego rodzaju przekleństwo nie kończy się na nim, jest także udziałem jego najstarszego syna, Faruka. Doktor historii, alkoholik pragnący stworzyć wielkie dzieło historyczne, jednak także on dotknięty jest przez los, jego także niszczy wizja, którą snuje. Wydaje się, że nie ma wyjścia z tej matni, że historia powtarza się z jakąś fatalną prawidłowością.
Te trzy pokolenia mężczyzn łączy także fakt, że mimo wielkich idei, tak naprawdę tkwią w miejscu, nie są w stanie działać. Można stwierdzić, że prócz planów, nie mają nic więcej. Największą pracę wykonał dziad, Selahattin, jednak w chwili, gdy mógł naprawdę wykonać jakiś konstruktywny krok, on ograniczył się jedynie do słów. Nie podjął próby rozpowszechnienia kolejnych tomów encyklopedii.
Dom Fatmy pogrążony jest w ciszy. Nie ma tu ruchu, hałasu, zbędnych słów, dominuje cisza nie tylko ta fizyczna, rzeczywista, ale także ta która ma ukryć tajemnice przeszłości. Wizyta dzieci Dogana to czas, kiedy dom wypełnia gwar, rozmowy, znajdują ujście emocje, jednak o przeszłości nadal się milczy. Najbardziej uderzająca jest cisza, która pojawia się nagle na końcu utworu, w chwili śmierci Nilgun, wnuczki Fatmy. Głosy, hałasy urywają się i Fatma, która nie może samodzielnie zejść po schodach, odczuwa lęk. Nie zna przyczyny ciszy, ale przeczuwa, że dzieje się coś złego. Pamuk pozostawia czytelników z tym bezruchem i ciszą.
Każdy rozdział książki stanowi jakiś fragment układanki, powstaje przejmująca całość. Autor interesująco buduje postacie mężczyzn, natomiast kobiety na ich tle wypadają nijako, istnieją obok mężczyzn, są ich uzupełnieniem, pozbawione są kolorytu, ich psychika jest niemal pomijana, najbardziej wyrazista jest Fatma. .
Dom ciszy to także książka o dorastaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości. Autor stara się ukazać zmiany zachodzące w tureckim społeczeństwie, w stosunkach międzyludzkich, dążeniach, sposobie myślenia.

O. Pamuk, Dom ciszy. Wydawnictwo Literackie. Kraków 2008.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Białe. Zimna wyspa Spitsbergen. I. Wiśniewska

Źródło okładki Wszystkim, którzy zaczynają marudzić, że zimno, zaczynam opowiadać o książce Ilony Wiśniewskiej „Białe. Zimna wyspa Spitsbergen”. Na początku robią wielkie oczy, potem stopniowo przyznają mi rację, a na koniec kwitują, że na Spitsbergen nie wybierają się i nadal jest im zimno. Walka z wiatrakami? Być może, ale zawsze zwątpienie zasiewam. Autorka skupia się na mieszkańcach miasteczka Longyearbyen na Spitsbergenie, najdalej wysuniętego na północ siedliska ludzkiego. Przyjeżdżają tu zakręceni ludzie z całego świata, którzy tworzą swoisty tygiel kulturowy. To z pewnością barwne postacie, które przywożą tu swoje problemy, doznają radości i niezależnie od motywów, jakie nimi powodują, by osiedlić się w tym miejscu, wydaje się, że swoją postawą „ocieplają”, a na pewno oswajają to pozornie nieludzkie miejsce. Jedną z nich jest I. Wiśniewska, która pisze o życiu w Arktyce, począwszy od relacji międzyludzkich, a skończywszy na załatwianiu potrzeb fizjologicznych,...

Pomiędzy słowem a istnieniem

Anna Nasiłowska poetka , pisarka , krytyk literacki i historyk literatury współczesnej w Dominie zmierzyła się z tematem narodzin życia oraz emocji, często bardzo trudnych, rodziców, zwłaszcza kobiety. Ona nie jest przygotowana do roli matki, której uczy się po porodzie, ale ciąża doprowadziła do pewnej symbiozy z dzieckiem. Nasiłowska dyskutuje z kulturowym obrazem matki, w jej tekście ból i fizyczność zajmują bardzo istotne miejsce, a karmienie piersią nie jest estetyczne. Poród i macierzyństwo nie są sielanką pomiędzy pięknym, pachnącym dzieckiem a jego idealną matką, która w książce stopniowo wchodzi w nową rolę, ale czuje się także wykluczona ze społeczeństwa, przeżywa rozterki, nie okazuje entuzjazmu, jakiego oczekuje otoczenie. Ciało kobiety w ciąży i po porodzie zmienia się, zaczyna się go wstydzić, dlatego próbuje je ukryć. Czuje się mniej atrakcyjna, inaczej postrzega swoje ciało, a kultura na tym etapie nie jest pomocna, ponieważ powstawały dzieła na temat śmierci...

Wybór Zofii. W. Styron

Źródło okładki William Styron to amerykański pisarz, laureat Nagrody Pulitzera, któremu ś wiatową sławę przyniosła książka „ Wybór Zofii” . Jej narratorem jest Stingo, który w 1947 roku marzy o zostaniu pisarzem, jednak o przedstawianych wydarzeniach opowiada z perspektywy około trzydziestu lat. Informacje są zatem przefiltrowane, ma do nich pewien dystans i pisze o sobie często z pewną ironią, np. o pierwszych miłościach młodego Stingo. Dwudziestodwuletni chłopak obserwuje otoczenie, szczególnie interesuje go lokatorka mieszkająca nad nim, Polka, która 1,5 roku wcześniej uwolniona została z Oświęcimia. Stingo dawkuje informacje o życiu Zofii w Polsce pod niemiecką okupacją, potem w obozie i przeplata   je opowieścią o przyjaźni z Zofią i jej kochankiem Natanem. Zofia jest Polką z Krakowa. Wykształcona, piękna, zazwyczaj ostrożna trafiła do Oświęcimia za szmugiel mięsa. Uzależniona psychicznie od Natana, nadużywa alkoholu, opowiadając o swoim życiu często konfabu...