
Łącznikiem
pomiędzy teraźniejszością a przeszłością rodziny jest
dziewięćdziesięcioletnia seniorka rodu, Fatma. Za sprawą jej wspomnień o
mężu i synu, słyszymy ich głosy,
kroki, widzimy ich nierówną walkę z rzeczywistością, stopniową
degradację społeczną oraz ich osobowości. Wydana za mąż w wieku
szesnastu lat Fatma nie protestuje, o nic nie pyta, małżeństwo okazuje
się jednak nieudane. Wykształcony, postępowy, wygnany na prowincję
lekarz, odrzucający wiarę w Boga, mąż Fatmy, chce
"przebudzenia" ludzi Wschodu. Pragnie stworzyć encyklopedię, która
pomieści wiedzę zdolną wstrząsnąć ludźmi, jednocześnie z roku na rok
dostrzega beznadziejność swoich wysiłków. Jego bezkompromisowy stosunek
do wiary zniechęca pacjentów, którzy uważają go za szatana, dlatego
Selahattin, aby pracować nad swoim dziełem i utrzymywać rodzinę,
zmuszony jest wyprzedawać majątek. Żona nie jest jego sprzymierzeńcem w
pracy, pozostaje w opozycji do jego światopoglądu. Fatma milczy, ale do
wyrażenia swojego zdania nie potrzebuje słów. Alkoholizm Salahattina
niszczy nie tylko jego samego, ale także rodzinę. Wizja "zbawienia"
ludzkości jest jedynie mrzonką, z czego lekarz coraz wyraźniej zdaje
sobie sprawę, natomiast w Fatmie narasta gniew. Pewnego dnia znajduje on
ujście. Bije służącą, a jednocześnie kochankę męża oraz ich wspólnych
synów, jednego z nich okalecza. Selahattin ulega presji i oddala służącą
wraz z dziećmi. Robi to w imię tworzenia swojej encyklopedii, dzieła
dla którego jest zdolny poświęcić wszystko i wszystkich, a prawda o
pochodzeniu dzieci będzie utrzymywana w tajemnicy przez wiele lat. Fatma
żyje ze świadomością swojej podłości i dopiero po latach syn Fatmy i
Selahattina, Dogan, sprowadza do domu rodziców swoich przyrodnich braci,
z których jeden, karzeł zostanie ich służącym. Dogan jest niemal kopią
Selahattina. On także wierzy, że można zmienić świat, w którym przyszło
mu żyć. Bez reszty pragnie oddać się polityce, by pracować na rzecz
dobra narodu i podobnie jak ojciec ponosi klęskę. Również jego
przeznaczeniem jest rozgoryczenie i dogorywanie alkoholika przy boku
Fatmy. Swoistego rodzaju przekleństwo nie kończy się na nim, jest także
udziałem jego najstarszego syna, Faruka. Doktor historii, alkoholik
pragnący stworzyć wielkie dzieło historyczne, jednak także on dotknięty
jest przez los, jego także niszczy wizja, którą snuje. Wydaje się, że
nie ma wyjścia z tej matni, że historia powtarza się z jakąś fatalną
prawidłowością.
Te trzy pokolenia mężczyzn łączy także fakt, że
mimo wielkich idei, tak naprawdę tkwią w miejscu, nie są w stanie
działać. Można stwierdzić, że prócz planów, nie mają nic więcej.
Największą pracę wykonał dziad, Selahattin, jednak w chwili, gdy mógł
naprawdę wykonać jakiś konstruktywny krok, on ograniczył się jedynie do
słów. Nie podjął próby rozpowszechnienia kolejnych tomów encyklopedii.
Dom
Fatmy pogrążony jest w ciszy. Nie ma tu ruchu, hałasu, zbędnych słów,
dominuje cisza nie tylko ta fizyczna, rzeczywista, ale także ta która ma
ukryć tajemnice przeszłości. Wizyta dzieci Dogana to czas, kiedy dom
wypełnia gwar, rozmowy, znajdują ujście emocje, jednak o przeszłości
nadal się milczy. Najbardziej uderzająca jest cisza, która pojawia się
nagle na końcu utworu, w chwili śmierci Nilgun, wnuczki Fatmy. Głosy,
hałasy urywają się i Fatma, która nie może samodzielnie zejść po
schodach, odczuwa lęk. Nie zna przyczyny ciszy, ale przeczuwa, że dzieje
się coś złego. Pamuk pozostawia czytelników z tym bezruchem i ciszą.
Każdy
rozdział książki stanowi jakiś fragment układanki, powstaje przejmująca
całość. Autor interesująco buduje postacie mężczyzn, natomiast kobiety
na ich tle wypadają nijako, istnieją obok mężczyzn, są ich
uzupełnieniem, pozbawione są kolorytu, ich psychika jest niemal
pomijana, najbardziej wyrazista jest Fatma. .
Dom ciszy to
także książka o dorastaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości. Autor
stara się ukazać zmiany zachodzące w tureckim społeczeństwie, w
stosunkach międzyludzkich, dążeniach, sposobie myślenia.
O. Pamuk, Dom ciszy. Wydawnictwo Literackie. Kraków 2008.
Komentarze
Prześlij komentarz