Przejdź do głównej zawartości

Mistrz

Przeczytałam "Kapuściński. Non-fiction" Artura Domosławskiego. Kapuściński to mistrz słowa, świetny reporter, ktoś kto nadal wyznacza kierunek reportażowi na świecie, dlatego musiałam sięgnąć po tę książkę.
Zastanawiałam się do czego dąży Domosławski pisząc, że Kapuściński konfabulował na temat swojego dzieciństwa czy niektórych z wyjazdów do Afryki. Co może być dziwnego, że bohater inaczej pamięta niektóre fakty z dzieciństwa niż jego siostra, tak istotne jest czy podczas wojny jedli pół czy całego ziemniaka? Pamięć ludzi jest zawodna, zwłaszcza ta, która dotyczy wczesnego dzieciństwa. Tak, mógł mijać się z prawdą, fakty mieszać z tym, co później przeczytał na temat wojny. Twierdził, że jego ojciec uciekł z transportu do Katynia, natomiast siostra reportera mówi, że nigdy w niewoli nie był. W ten sposób chce łagodzić swój wizerunek członka partii komunistycznej? Nie wiem, gdy książka powstała Kapuściński już nie żył, więc nie może się bronić. Od czytelników jego twórczości oraz tej biografii zależy, jak spojrzymy na człowieka. Był tylko człowiekiem, ze wszystkimi słabościami, ze wzlotami i upadkami.
Jako młody chłopak należy do ZMP, później nie chwali się tym, zresztą nie ma czym. Jest zafascynowany socjalizmem jak wielu jego rówieśników. Jak wielu innych wstępuje do partii.
Młody Kapuściński zostaje wysłany do Afryki. Kocha ruch i kontakt z ludźmi, fascynuje go nieznane, ryzyko, chce być w centrum wydarzeń w krajach, gdzie upada kolonializm. Zafascynowany socjalizmem wierzy, że to przyszłość dla Afryki. Chce być głosem tych głodnych i poniżonych, których nikt nie chce wysłuchać. Nie tylko wierzy, że można naprawić socjalizm, sądzi, że można naprawić świat. Idealista? Teraz wojna to nie tylko wspomnienia z dzieciństwa, to rzeczywistość, którą świadomie poznaje młody człowiek. Boi się, bo to naturalne, w każdej chwili może zginąć. Ubarwia? Być może, przecież targają nim silne emocje, inaczej widzi zdarzenia niż jego kolega z Czech, który jest korespondentem od kilku lat. W latach dziewięćdziesiątych jedzie do Afryki w podróż sentymentalną i widzi rozkład oraz porażkę kolejnych rządów. Jest tym rozczarowany, to co miało służyć rozwojowi kontynentu, doprowadziło do krańcowej biedy i poniżenia.
Przyjaźni się z ludźmi, którzy zajmują wysokie stanowiska w państwie. Znajomości te niewątpliwie pomagają mu w pracy, realizowaniu pasji, jednak pozycję zawodową zawdzięcza przede wszystkim talentowi. Jego teksty trafiają nadal do współczesnego odbiorcy, co jest umiejętnością wielkiego twórcy. Praca reportera to całe życie Kapuścińskiego, więc pewnie musiał niejednokrotnie układać się z władzą, by wypełnić to życie. Nie zaskoczyła mnie zatem informacja, że współpracował z wywiadem. Gdyby tego nie zrobił, nie byłoby wyjazdów, reportaży, książek, nie byłoby Kapuścińskiego. Dziś można się zastanawiać, czy gdyby pozostawał w kraju miałby inny obraz polskiego komunizmu, czy wcześniej wystąpiłby z partii? Nie wiadomo, zresztą on dziś nie może już odpierać
stawianych mu zarzutów. W ostatnich latach życia obawiał się, że wybuchnie jakaś sensacja, która zniszczy jego pracę. Domosławski przytacza słowa Tłumacza, jak sam go nazywa, który posiada wiedzę na temat komunistycznego wywiadu. Według niego Kapuściński to płotka, bo nikogo tak naprawdę nie interesował Trzeci Świat. Według dokumentów przytaczanych przez biografa, jego notki były bardzo ogólne, nieliczne i bez znaczenia. Czy słusznie boi się? Tak, ponieważ w Polsce rzuca się oskarżenia, niszczy ludzi, nie pozostawiając miejsca na obronę, dochodzi do publicznej śmierci.
Początkowo denerwowałam się, że być może Domosławski chce zdyskredytować Kapuścińskiego, by samemu zyskać rozgłos. Po lekturze całości książki jestem mu wdzięczna za to, że starał się pokazać swojego bohatera takim jakim był, bez patosu, bez klęczek. Przedstawił człowieka o niezwykłym talencie, posiadającego pasję, a jednocześnie pełnego wad, czyli jednego z nas
.

A. Domosławski, Kapuściński. Non-fiction. Świat Książki. Warszawa 2010.

Komentarze

  1. Również miałem wrażenie, że Domosławski pokazał Kapuścińskiego jako człowieka. I nie robił tego na kolanach. Z tego co pamiętam, żona pisarza uznała książkę za "szarganie świętości" ale moim zdaniem, fakt, że jako człowiek Kapuściński okazał się postacią oględnie rzecz ujmując kontrowersyjną w niczym nie zmienia faktu, że jako pisarz ciągle się broni. Może tylko patrzy się na jego reportaże (?) niekiedy z przymrużeniem oka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że się broni, dla mnie nadal jest mistrzem. Jeżeli chodzi o Panią Kapuścińską, to jako żona miała prawo się oburzać, w końcu niektóre fragmenty dotykały bardzo osobistych spraw, co oczywiście w promocji książki zostało zbyt nagłośnione, ale to w końcu rynek.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Prezentacja nie taka straszna

Źródło Onepress Mieliście tak, że biorąc udział w jakiejś prezentacji, zaczynaliście ziewać i osuwać się w niebyt? A może wasze audytorium walczyło z opadającymi powiekami? Założę się, że doświadczyliście jednego i drugiego. Prezentacja to była zmora czasów studenckich i nadal potrafi wychylić łeb na jakimś szkoleniu. Jak mogłam się w to wpakować? Pewnie będzie nudził – pomyślałam, patrząc na tytuł tej książki Prezentacje. Po prostu! Jednak ok, świadomie przyjęłam ją na półkę w nadziei, że z Piotrem Buckim pokonam zmorę. Czasami zmora jest nie taka straszna. Piotr Bucki twierdzi, że dobra prezentacja zabiera słuchacza ze świata który zna, do świata, którego nie zna. Przyznacie, że taka teza jest zachęcająca, nawet dla osoby tak sceptycznej, jak ja. Bucki przekonuje, że prezentacja to całość, narracja, a nie slajdy, które przygotowane w ujęciu graficznym, wzmacniają narrację. Autor podaje szereg zasad ich tworzenia i   robi to w świetnym stylu. Ważna jest struktura, wci

Hańba, J.M. Coetzee

Seks i kasa. Prosty układ: usługi prostytutki i jej wynagrodzenie, jednak klient za bardzo przywiązuje się do usług konkretnej kobiety. Spełnia ona jego wymagania, dlatego gdy ta znika, mężczyzna nie chce innej profesjonalistki. Swoje nienasycenie kobiecymi wdziękami ukierunkowuje na swoją dwudziestoletnią studentkę. Ta chwilowa fascynacja kosztuje bardzo dużo. Zaskarżony i pohańbiony musi odejść z pracy, jednak to dopiero początek problemów. Hańba Johna Maxwella Coetzee to zapis trudnych wyborów, uwikłania bohaterów, nieumiejętności podejmowania słusznych decyzji i braku zrozumienia. Wydaje się, że niemal każdy krok bohatera prowadzi do jego porażki, że nie potrafi poradzić sobie z problemami, przed jakimi stawia go życie. Poszukuje bliskości kobiet, jednak dwa razy rozwiedziony, wykorzystuje swoją studentkę, która wydaje się zagubioną, młodą dziewczyną. Bohater nie rozumie swojej dorosłej córki, o której życiu chce decydować. Zdegradowany prof

Krzyk Czarnobyla. S. Aleksijewicz

Źródło okładki „do tej pory mam przed oczyma jasnomalinowy odblask, reaktor świecił się jakoś tak z wnętrza. To nie był zwyczajny pożar, lecz jakieś takie jarzenie. Nic podobnego nie widziałam nawet w kinie. (…) Nie wiedzieliśmy, że śmierć może być tak piękna” (s. 112) tak pierwsze godziny po wybuchu w Czarnobylu wspomina jeden z bohaterów książki Swietłany Aleksijewicz „Krzyk Czarnobyla”. Autorka na początku książki, napisanej 10 lat po wybuchu, przytacza fragmenty z pisma „Ogoniak” (nr 17 z czerwca 1996 r.) mówiące o skutkach wybuchu w Czarnobylu dla Białorusi. Potem są już relacje świadków i rodzin tych, którzy zazwyczaj nieświadomi zagrożeń, z poświęceniem usuwali skutki wybuchu. Pierwszą grupą dotkniętą bezpośrednio promieniowaniem byli strażacy. Aleksijewicz skupia się na historii wzruszająco opowiedzianej przez żonę jednego z nich, która obserwowała degradację organizmu męża i jego śmierć w męczarniach. Żołnierze, którzy mieli rozkaz pracy przy reaktorze, chorowali